Leif Herngrens Blog

Tankar om livet

Kristus Konungen – Domsöndagen

with 2 comments

Johannes 5:22-30

”Vem har sagt att just du kom till världen för att få solsken och lycka på färden? …
Ja, vem har sagt att just du skall ha hörsel och syn, höra böljornas brus och kunna sjunga!
Och vem har sagt att just du skall ha bästa menyn och som fågeln på vågorna gunga.”

Det är frågor som Evert Taube format i en av sina mest uppskattade sånger. De är ord av funderingar och frågor kring livet. Jag tror att dessa ord har sin bakgrund i hans eget liv och hur det utvecklades. Det är våra frågor. Varför finns vi till och vad kan livet ge oss.

Denna dag är för oss domsöndagen. I Katolska kyrkan bär den namnet Kristus konungens dag. Temat idag är Kristi åter­komst. Vilken Kristus är det vi väntar oss komma? Temat för min predikan är. Kristus Konungen.Vem är Kristus konungen?

Johannes berättar om att några greker ville se Jesus. Vem var det de ville se? Vem trodde de han var? Också vi vill se Jesus – i den meningen att vi vill lära känna honom. Vem är han? Vilken bild av honom är vår bild? Frågan är vilken Jesus vi önskar se återkomma?

Är det den bild av Jesus som Thorvaldsens Kristusskulptur ger oss?

1 Thorvaldsens kristusgestalt kopia

Jag har sett den inbjudande skulpturen i Köpenhamns domkyrka. Och vi har den framför oss i kyrkan. Det är en gestalt som illustrerar Jesu ord: Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor. Jag skall skänka er vila. Den bjuder oss lärjungeskap och gemenskap. Var det denna Jesus som grekerna såg och lärde känna?

Jesus träder själv fram och ger grekerna – och oss – en bild av vem han är. Han säger att stunden har kommit då han skall förhärligas. Vad skulle det innebära? Jesus säger: Om vetekornet inte faller i jorden och dör förblir det ett ensamt korn. Vetekornet är en bild av att brytas ned och dö. Jesus förutsäger att han skall dö. Är detta ett förhärligande av Jesus?

2 Kristus på korset

Det är vad denna skulptur visar på i trä och lera av Jesus på korset som en konstnär gjort i Peru – ett land härjat av våld och förtryck? Är det en sannare bild av Jesus? Bilden av den lidande, torterade Jesus upphängd på ett kors för att dö?

Den visar oss på profeten Jesajas ord om Herrens lidande tjänare.

Han var föraktad och övergiven av alla, en plågad man… utan värde i våra ögon. Men det var våra sjukdomar han bar, våra plågor han led, när vi trodde att han blev straffad, slagen av Gud, förnedrad.

Kanske ger oss den brasilianske Nobelfredspristagaren Adolfo Pérez Esquivel i sin bok Christ in a poncho – det typiska latinamerikanska klädesplagget – som jag köpte av honom vid ett besök i Buenos Aires. Den återger den målning han gjort av Jesus med människor av skiftande slag kring korset. Den bilden förenar de två andra.

 

Esquivil 2

Esquivel berättar i boken om arresteringen av honom i Argentina som ägde rum i Stilla veckan och därmed gav tiden i fängelset en speciell prägel. En fängelsetid som blev 14 månader. Efter sin frigivning drömde han en natt och såg Kristus på korset klädd i en poncho. Senare fann han i ett kapell Kristus korsfäst i en poncho. Han gjorde så denna målning Christ in a poncho och skriver i anslutning till sitt konstverk: ”Jesus är de fattigas Kristus. Han är en Kristus utan ansikte, händer och fötter för hans ansikte, händer och fötter är de latinamerikanska indianernas och lantarbetarnas ansikten, händer och fötter.”

Kristus Konungen

Den här dagen fäster uppmärksamheten på att Kristus skall komma åter. Vilken Kristus? Det är den Kristus Konungen som är verksam här och nu.

Kristus är Fösonaren

På domsöndagen kommer frågorna till oss. Vi ställs inför rannsakan. Vem är jag? Håller jag mottet? Vad har livet varit för mig? Hur skall mitt liv bedömas? Är jag godkänd? Bibeltexterna talar om dom och att böcker skall öppnas. Vad står det i dem? Står det om våra liv, våra misslyckanden och om det mörka i våra liv? eller vad står det?

I evangelietexten läste vi: Sannerligen, jag säger er: den som hör mitt ord och tror på honom sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet. Det är evangelium – glädjens budskap denna domsöndag. Försonarens bud till oss!

 Kristus är Fredsfursten

Jag går till vad profeterna förutsa om honom som skulle komma. Jesaja talar inte om konungen. Han profeterar om Fredsfursten och talar om hans rike. Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus … Ty ett barn har fötts, en son är oss given. Väldet är lagt på han axlar, och detta är hans namn: Allvis härskare, Gudomlig hjälte, Evig fader, Fredsfurste, Väldet skall bli stort. Det skall befästas och hållas vid makt… Med vad då? Med rätt och rättfärdighet! Riket Jesaja talar om är ett annorlunda rike än de som världens furstar rår över. Är det ett rike jag känns vid och hör hemma i?

Vid sitt intåg i Jerusalem citerar Jesus Sakarjas profetiska budskap om det som händer och säger: Se, din konung kommer till dig, Rättfärdig är han, seger är honom given. I ringhet kom-mer han, ridande på en åsna. Det var så han trädde fram!

Kristus är sanningens furste

Jesus säger till sin samtid: Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria. De som hörde dessa ord protesterade och sa: Vi härstammar från Abraham och har aldrig varit slavar under någon. Känner vi igen oss? Vår inre protest mot att någon skulle behöva gripa in i våra liv. Vi är väl godkända som vi är och inte slavar under något som besudlar våra liv. Jesu replik blir: Om nu Sonen befriar er blir ni verkligen fria. Verkligen fria! Vad är det och gäller det mig?

Bibeltexterna talar om att böcker skall öppnas vid tidens slut. Det står också att ännu en bok öppnades, livets bok. Finns jag tecknad i livets bok?

Vem är Kristus för mig?

Jag går tillbaka till de bilder vi såg och deras budskap om Kristus konungen! Vad de illustrerar uppfattar jag stämmer väl med vad Skriften säger. Deras budskap är evangelium. Därför att deras budskap är fast förankrat i den konung som korsfästes på ett kors. Är Kristus för oss den korsfäste och uppståndne Kristus?

Leif – Vem har sagt att just du kom till världen för att få solsken och lycka på färden? Då jag denna dag ser tillbaka på mitt liv ser jag både det ena och det andra – det svåra och det onda. Men också det ljusa och det goda. Framför allt ser jag mitt liv som en gåva given till mig. Ett liv under Guds nåd och kärlek. Livet har gett mig så mycket som jag är tacksam för. Mina föräldrar och vad de gav mig och mina bröder. Inte minst min älskade Sonja. Vi var 17 år då jag tog hennes hand och behöll den. Tack Gud för vad livet har inneburit för oss med barn och barnbarn. Och alla ni släktingar och vänner som vi frotterats med och levt med.

Jag har genom Guds nåd fått stå i livets tjänst som förkunnare i nästan sextio år. Tack gode Gud för allt. Livet och de dagar som återstår vill jag skall präglas av det Dan Andersson ger uttryck för i en av sina dikter:

”Jag ska gå genom tysta skyar, genom hav av stjärnors ljus,
och vandra i vita nätter tills jag funnit min faders hus.
Jag ska klappa sakta på porten där ingen mer går ut,
och jag ska sjunga av glädje som jag aldrig sjöng förut.”

Leif Herngren  Bohus-Björkö   16.11.20

Written by leifherngren

november 18, 2016 den 19:41

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tack för att du sätter ord på många av mina funderingar och tankar.

    Gunder Ahlskog

    november 18, 2016 at 22:59

  2. Hej Gunder
    Tack för din hälsning. Leif

    leifherngren

    december 12, 2016 at 16:04


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: